kolmapäev, 13. november 2013

Mardilaadal sai suu magusaks

Esmaspäeval toimus koolis tavaks saanud ning kõigi poolt oodatud mardilaat, kus on võimalik kõike isetehtut müüa ning vahelduseks puhvetismüüdavale osta. Enamiku müüjatest moodustasid küll pisikesed õpilased, kuid kaupa käisid uudistamas ja ostmas ka vanemad õpilased. Müügil olid näiteks muffinid, piparkoogid, küpsised, isetehtud õunamahl ning lisaks söögipoolisele ka meisterdatud ehted, kaardid, purgid ning muu. Kaup sai kiiresti müüdud ning lapsed jäid rahule.
[Foto: ImrePeeterP]






















Kõigepealt küsisime algkooliõpilastelt mardipäeva ja -laada kohta:


Joonas (2B)
Kas sa oskad meile öelda mis mardipäev on?
Mardipäeva peetakse püha Marteuse järgi. Ta kinkis oma mantli külamehele ja oli väga viisakas nende kerjuste ja santide vastu. Ja minu meelest selle pärast peetaksegi mardipäeva. Mardipäev ongi selline kerjustepäev.
Oskad sa ka öelda mida mardipäeval tehakse?
Mardipäeval käiakse marti jooksmas. Meil käisid laupäeval mardisandid. Mardid soovivad karjaõnne ja viljaõnne. Võib soovida ka koos mingi tantsuga.
Kas mardilaat on tore üritus?
Ja, minu meelest on see väga tore üritus.
Kas ise ka midagi müüd?
Sel aastal ma ei müü, küll aga müüsin võileivalaadal.
Mis sulle siit laadalt kõige rohkem meeldib?
Kõik meeldib mulle.

Teele (2B)
Mis on mardipäev ja kust see tulnud on?
Ma arvan, et mardipäev on selline rahva komme. Mardisandid käivad ringi ja kui vanasti mardipäev oli siis ei pakutud selliseid asju nagu tänapäeval pakutakse. Näiteks kommi või raha. Vanasti pakuti seda, mida oli pakkuda. Näiteks kui oli kala, siis pakuti seda.
Mida mardisandid teevad kui nad kedagi külastavad?
Kui nad tulevad, siis nad kõigepealt laulavad sissepalumiselaulu, siis tervituslaulu. Peale seda antakse asju mardisantidele ja siis on tänu andide eest. Ja ma tean sellist kommet, et mardisandid tohtisid oma kotti vaadata alles siis, kui nad olid perest lahkunud. Kui nad vaatavad oma koti sisse perekonna juures, siis see toob halba õnne.
Oled ise ka marti jooksmas käinud?
Ei ole. Ema ei luba, sest ta ütleb koguaeg, et igal pool võib kahtlasi inimesi olla. Ma arvan, et ma võib-olla kadrisanti lähen jooksma oma sõbrannade juurde.
Mida sa müüsid siin laadal?
Ma müüsin värvimispilte ja mul oli õnneloos ka, aga sellel said auhinnad otsa. Mulle meeldib kõige rohkem see, mida mu pinginaaber müüb. Väga häid piparkooke.

Ning seejärel ka ühelt gümnaasiumi õpilaselt:
Janar (11H)
Mis on mardipäev?
Mardipäev on selline päev kus on Mardid ja siis müüakse igasuguseid häid asju.
Kuidas tekkinud on?
Põhimõtteliselt on mardipäev vanade eestlaste komme ja see ulatub kaugele minevikku.
Kelle jaoks see loodud on?
See päev on loodud inimestele. Mardipäev on alati olnud üks tore päev, seda ma võin teile öelda.

Samuti rääkis algklasside klassijuhataja Ly Elhi ürituse plaanimisest:
Kuidas üritust ette valmistatakse?
Varasematel aastatel nägime selle korraldamisega ikka palju vaeva. Meil endal korraldamiskogemust ei olnud ja me püüdsime neid ette valmistada selles mõttes, et nad oskaksid ka ise mõelda mida müüa ja kui palju need asjad võiksid maksta. Matemaatikatunnid on meil selle selles mõttes hea võimalus ja see on nagu kogu teooria rakendamine praktikasse. Nad ise õpivad neid hindu kujundama ja arvutavad kodus koos vanematega palju need asjad võivad maksta. Päeva jooksul võivad hinnad muutuda nii nagu turul ikka – kui kaup hästi ei lähe, siis tuleb hinda ümber kujundada. Tundub, et tänane laat on hästi õnnestunud. Müüjaid ei ole liiga palju ja nende nelja vahetunni jooksul jõuavad nad oma kauba ka ära müüa. Lahe on ju see, et nad oma kunstiringides tehtud töid püüavad maha müüa ja õpivad ka ise küpsetama ning võileibu valmistama. Niisugune esimene majandusharidus tuleb ikkagi siit. Arvan, et see on neile hästi lahe. Meie tegelikult ei tee rohkem reklaami kuivõrd me ütleme ainult, et meil nüüd tuleb see laat ja saab registreeruda. Platsimaksuraha me kulutame sel aastal sellele, et algklassidele mänge juurde osta ning siia alla mängimisvõimalusi tekitada. Sellessuhtes on meil need asjad aastate lõikes olnud erineva sisuga, et mille jaoks me raha korjame. Ja jõululaat on ka tulemas; lapsed tulevad hea meelega. Me ei pea selle jaoks palju tööd tegema, nad teevad ikka ise kõik ära. 

Kas müümiseideid annate ka või tulevad nad ise nende peale?
No me ikka anname neile ideid. Kui me isegi kunsti tunnis midagi teeme, siis soovitame, et võiksite kodus midagi lisaks teha. Nagu te ise näete, nad valmistavad siin igasuguseid toreidaid ehteid ja värvimispilte ning mina ostsin ka sellise väga ilusa salvrätikutehnikas tehtud lõikelaua. Laadarõõmu jätkub kõigile!
Niiet arvate, et lapsed on laatadega väga rahul?
Ma arvan, et nad on väga rahul. Eriti kui nad pärast raha hakkavad üle lugema ja oskavad arvestada palju tulu nad teenisid selle tegevusega.


Rohkem pilte meeleolukast kauplemisest leiab pildigaleriist.
[Foto: ImrePeeterP]

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar